روشهای تست علمی و تجربی دیسپرس کننده های مورد مصرف در صنعت نساجی

چکیده

مواد کمکی و تعاونی، با افزایش کیفیت محصولات در بازار رقابتی، نقش بسیار مهمی در خط تولید کارخانجات رنگرزی و تکمیل نساجی ایفا می کنند. این مواد با افزایش بازدهی تولید و کاهش ضایعات موجب صرفه جویی در هزینه های تمام شده می شوند.
یکی از مواد کمکی که مصرف بسیار بالایی در صنعت نساجی دارد، دیسپرس کننده ها  می باشند.

نقش دیسپرس کننده :

دیسپرس کننده ها نقش مهمی در رنگرزی پلی استر با رنگزای دیسپرس دارند و به عنوان موادی جهت بهبود و افزایش مهاجرت و یکنواختی رنگزاهای دیسپرس بروی الیاف پلی استر شناخته شده اند.
عدم پایداری دیسپرسیون رنگهای دیسپرس در محیط آبی موجب تجمع ورسوب رنگزا بر روی الیاف نساجی می شود و موجب کاهش ثبات سایشی رنگ در نهایت کیفیت پایین کالای نساجی می گردد.
جهت پیشگیری از این مشکلات، کنترل کیفیت مواد دیسپرس کننده در کارخانجات ازاهمیت بالایی برخورداراست و اساس این پژوهش می باشد. در این مقاله سعی بر آن است که  با روشهای علمی و استاندارد و روشهای تجربی، دیسپرس کننده های مصرفی در کارخانجات صنعتی را مورد بررسی قرار دهد.
جهت کنترل کیفیت مواد دیسپرس کننده تست فیلتر، تست یکنواخت کننده، تست ثبات سایشی، تست ته نشینی، تست کف و تست کدورت روی دیسپرس کننده ها در آزمایشگاه و خط تولید انجام شد.
روشهای تست علمی و تجربی دیسپرس کننده ها مورد مصرف در صنعت نساجی
دیسپرس کننده ها مورد مصرف در صنعت نساجی

نویسندگان مقاله: احسان دهنوی، لیلا نوری، آیلارسادات عریف،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.