جلوگیری از هدر رفت آب جهت پساب های صنعتی با امکان بازگشت آب و استفاده مجدد

چکیده

پساب های صنعتی از جمله صنایع نساجی یکی از آلاینده های اساسی محیط زیست می باشد که در صورت عدم تصفیه و تخلیه  به محیط زیست مشکلات زیادی را ایجاد می نماید.

در این راستا و جهت مدیریت همچنین کاهش مصرف آب مورد نیازِ این صنایع، اصول این پژوهش شکل گرفت. روش های تصفیه پساب صنعتی شامل روش های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی می باشد.

عمده ترین روش های تصفیه شیمیایی مواد نامحلول در فاضلاب شامل انعقاد و لخته سازی می باشد، تصفیه پساب های صنعتی به روش انعقاد شیمیایی با مواد مختلفی انجام می شود که یکی از این  مواداستفاده از فوق پلیمرهای کاتیونیDNG WATER است.

سرعت ته نشین شدن ،زلال بودن محلول نهایی، مقدار مصرف ماده منعقد کننده، حجم لجن تولید شده و پارامتر BOD  و  COD  پارامترهای بررسی شده در این پژوهش می باشد.

در این پژوهش با هدف کاهش آلایندگی و بازگشت آب به چرخه ی تولید و استفاده مجدد از آب در پایلوت صنعتی، تست مواد منعقد کننده مختلف روی پساب خروجی شرکت بافت  و رنگرزی  پوشان انجام شد و ماده فوق پلیمر کاتیونی DNG WATER  بهترین نتیجه تصفیه پساب را داشت.

آب تصفیه شده با این ماده، قابلیت استفاده در شست و شو های اولیه و ثانویه دستگاه ها در خط تولید رنگرزی را دارا می باشد.

تصفیه پساب

نویسندگان مقاله: احسان دهنوی، لیلا نوری، نسیم حشمتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.